Column Anti-Marketing
Tekst: Wim den Herder
Wil jij zoveel mogelijk likes op Facebook? Bestook je familie en vrienden met mailtjes waarin je ze uitnodigt voor je concerten? Fout! Je gaat veel te nonchalant met je waardevolle informatie om. Deel niet zomaar snoep uit, houd het voor jezelf. Dit is mijn column over anti-marketing. Maar pas op, de volgende informatie kun je beter niet lezen.
Vader en moeder

Maar promotie kan ook te ver doorslaan. Ongegeneerde zelfpromotie leidt af van de inhoud. We worden de laatste tijd doodgegooid door iedereen die we moeten 'liken op facebook'. Heel leuk voor even, maar vaak ineffectief op termijn. Het voelt een beetje aan als een jongetje dat vroeger op het schoolplein gratis snoep weg gaf om aardig gevonden te worden. Hij werd er niet echt populairder door. Echte populariteit zul je alleen verdienen door wie je echt bent.
Geschoten worden
Kijken we naar mensen die in het verleden echt een verschil hebben gemaakt met hun boodschap: Martin Luther King, Harvey Milk, John F. Kennedy en Gandhi. Dan zien we dat zij hun boodschap niet met geweld brachten. Nee, kijk nog eens naar dat rijtje. Ze waren juist diegenen die zelf om het leven zijn gebracht! Het is beter om geschoten te worden dan om te schieten. Alles van waarde is weerloos.
Anti-marketing
Rellen
Nu komen we to the point. Als jij succesvol wilt worden met jouw muziek, zorg dan dat je jezelf niet promoot. Als je echt goed bent, dan gaan anderen dat vanzelf voor je doen. Zorg voor exclusiviteit, door bijvoorbeeld een maximaal aantal plaatsen of CD's. Maak de ervaring speciaal en anti-commercieel. Maak je teksten expliciet en verbied mensen naar je concert te komen. Creeer weerstand. De grote kunstenaars hebben zich nooit geconformeerd. Bij Stravinsky's premierre van The Rite of Spring vlogen de stoelen door de lucht. Stravinsky's nieuwe dissonante klanken veroorzaakte enorme rellen. Dat is wat jij ook moet doen. Creeer een rel, wees uniek en omarm de anti-marketing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten