dinsdag 15 juli 2014

Anti-Marketing (Column Musicmaker)


Column Anti-Marketing
Tekst: Wim den Herder

Wil jij zoveel mogelijk likes op Facebook? Bestook je familie en vrienden met mailtjes waarin je ze uitnodigt voor je concerten? Fout! Je gaat veel te nonchalant met je waardevolle informatie om. Deel niet zomaar snoep uit, houd het voor jezelf. Dit is mijn column over anti-marketing. Maar pas op, de volgende informatie kun je beter niet lezen.
Vader en moeder
Toch verder gelezen? Zie je dat het werkt? Sinds mijn openingsartikel 'de rijke muzikant' moedig ik in de maandelijkse column muzikanten aan om ondernemender te denken. Om niet alleen fantastisch te zijn op je instrument, maar ook succesvoller te zijn in je communicatie als artiest. Mijn ouders zijn een mooi voorbeeld. Mijn vader Frank is iemand met een geweldig talent. Dit weet bijna niemand, maar op zijn tiende componeerde hij al fuga's op het niveau van Bach. De familie den Herder heeft bekende klassieke musici opgeleverd. Maar mijn vader is ook iemand die dat talent het liefst een beetje voor zichzelf houdt. Tegen mij zei hij vaak: "Zoon! Heel goed, maar in maat twee zit nog een foute noot." Mijn vader was van de innovatie. Mijn moeder vond dat je je talent moest openbaren aan de wereld. Mijn moeder was van de promotie. Om als artiest te groeien heb je zowel een vader (innovatie) als een moeder (promotie) nodig.
Like ons op Facebook
Maar promotie kan ook te ver doorslaan. Ongegeneerde zelfpromotie leidt af van de inhoud. We worden de laatste tijd doodgegooid door iedereen die we moeten 'liken op facebook'. Heel leuk voor even, maar vaak ineffectief op termijn. Het voelt een beetje aan als een jongetje dat vroeger op het schoolplein gratis snoep weg gaf om aardig gevonden te worden. Hij werd er niet echt populairder door. Echte populariteit zul je alleen verdienen door wie je echt bent. 

Geschoten worden
Kijken we naar mensen die in het verleden echt een verschil hebben gemaakt met hun boodschap: Martin Luther King, Harvey Milk, John F. Kennedy en Gandhi. Dan zien we dat zij hun boodschap niet met geweld brachten. Nee, kijk nog eens naar dat rijtje. Ze waren juist diegenen die zelf om het leven zijn gebracht! Het is beter om geschoten te worden dan om te schieten. Alles van waarde is weerloos.

Anti-marketing
Dit is mijn pleidooi voor de anti-marketing. Het is de tegengestelde promotie. Cartman had in een South Park aflevering een pretpark laten bouwen van zijn oma's erfenis en niemand mocht erin. Hij huurde security in. Vervolgens zat het hele park vol. Iedereen wilde juist nu het niet mocht. Cartman stond driftig in zijn eigen rijen om security te schreeuwen. Frank Zappa's teksten waren zo shockerend, dat TV-stations het niet wilde uitzenden. Maar deze censuur zorgde er juist voor dat iedereen wilde weten waarover hij zong. Shakespeare's ultieme romantische stel Romeo & Juliet werd slachtoffer van een extreme familievete. Maar hun liefde werd er alleen maar sterker door. Dat wat niet mag, is interessant. Zeg voor de grap maar eens tegen je vriend(in): "O wacht even, dit kan ik beter niet zeggen.." en kijk naar zijn/haar reactie.

Rellen
Nu komen we to the point. Als jij succesvol wilt worden met jouw muziek, zorg dan dat je jezelf niet promoot. Als je echt goed bent, dan gaan anderen dat vanzelf voor je doen. Zorg voor exclusiviteit, door bijvoorbeeld een maximaal aantal plaatsen of CD's. Maak de ervaring speciaal en anti-commercieel. Maak je teksten expliciet en verbied mensen naar je concert te komen. Creeer weerstand. De grote kunstenaars hebben zich nooit geconformeerd. Bij Stravinsky's premierre van The Rite of Spring vlogen de stoelen door de lucht. Stravinsky's nieuwe dissonante klanken veroorzaakte enorme rellen. Dat is wat jij ook moet doen. Creeer een rel, wees uniek en omarm de anti-marketing. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten