vrijdag 3 juli 2015

Eerst doen, dan denken (Musicmaker Column)

Eerst doen, dan denken.

Meisjes
Niets is voor jongens enger dan op een leuk meisje afstappen. Op een avond met vrienden in de kroeg zocht ik naar een oplossing. Je moet het gewoon doen, dacht ik. Je moet niet zo nadenken over een openingstekst. Je gaat gewoon lopen. De rest gaat vanzelf. Je benen doen het werk en daarom noemde ik dit de benen-taktiek. Om de proef op de som te nemen vroeg ik mijn vrienden wie het moeilijkste meisje van de kroeg was. Ze wezen naar ordinair typje aan de bar. Hops, daar gingen mijn benen. Ik voelde me net Roadrunner die met zijn hoofd achterblijft bij de snelheid van zijn benen. Het meisje zat met haar rug naar me toe. Ik zei: "Hoi, hoe is het hier?". Haar reactie kon niet botter zijn: "ik wil niet met je praten.". Ik reageerde: "Dat zal heus wel mee vallen hoor, de meeste gesprekken zijn erg leuk.". Ze zei: "kun je nu weggaan?". Ik zei "Het lijkt me zonde dat je de kans mist om met mij te praten." Ze wees naar de barman en zei: "Die gaat jou eruit gooien." Ik vervolgde: "Volgens mij doe ik niets verkeerd hoor." Toen wees ze naar de donkere hoek en ik keek een jongen in zijn ogen, het waren vertroebelde, echte criminele ogen. In een keer schoot de adrenaline binnen. Dit was een heel onguur type. Nog steeds gefocust op de benentaktiek liep ik ook naar hem toe: "Er is niets aan de hand hoor. Ik wilde alleen weten hoe laat het was." Dit bleek gelukkig een goeie zet. Vervolgens liep ik vol adrenaline weg. Een andere vriend vroeg ik meteen wie het enamoeilijkste meisje was. Hij wees naar twee meisjes in een moeilijke hoek met mobiele telefoons met hun rug naar het pad. Ik liep naar hen toe. Binnen enkele seconde had ik alle aandacht, luisterde naar een verhaal waarvan de inhoud totaal niet binnenkwam. De adrenaline zakte langzaam maar mijn aandacht was er niet meer bij. Het maakte ook niet uit, ik had een meisje aangesproken.

Geen excuses
De benentaktiek is het overslaan van de voorbereiding van je plan. Je gaat gewoon meteen handelen. Eerst doen, dan denken. Het werkt ook briljant bij het bellen van beroemde mensen. Je tikt het nummer in en houd de telefoon tegen je hoofd. That's it. Dan weet je vanzelf de juiste tekst wel te vinden. Het haalt de drempel weg. Je geeft je prefrontale cortex (hersengebied) geen tijd om je impulsen tegen te houden. Er is nooit een perfect moment. En je zult altijd excuses bedenken. Handel dus meteen, en dan gaat het helemaal goed komen! Of zoals André van Duin het een keer komisch zei: "Het kan hooguit misgaan."

Neem de benen
Denk er eens over na wat je verder helpt en waar je bang voor bent. Het kan een ontmoeting zijn of het afstappen op iemand of iemand bellen. Doe vervolgens de benentaktiek. Laat je motoriek de actie uitvoeren en de rest gaat vanzelf. Ik heb keer op keer gemerkt dat de zorgen vooraf helemaal niet terecht waren. Mocht het toch nog een keer misgaan dan kun je altijd nog echt de benen nemen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten