'Nee' is een persoonlijkheidstest
Tekst:
Wim den Herder
De Backstreet Boys worden in hun allereerste videoclip al omringd door talloze vrouwelijke fans. Maar hoe kan dat eigenlijk? Niemand kent hen nog?
Deze zogenaamde fans zijn er door producers in gezet. Deze techniek heet sociaal bewijs. Ook de website amazon.com maakt daar gebruik van. Deze website is enorm populair geworden doordat bezoekers elkaars mening kunnen zien. Mensen luisteren niet meer naar reclames. Ze luisteren naar de mening van anderen. Sociaal bewijs verklaart het opkomen van hypes. Iedereen vindt het goed, dus 'dan moet het wel goed zijn'. Zelfs de grote president van Amerika Obama liet zich omringen door mensen op zijn campagne foto's. Het is belangrijk om te laten zien dat andere mensen jou al gekozen hebben. Nu de vraag aan jou als muzikant: heb jij de foto's met fans en dranghekken al op je website staan?
Isolate
the Objection
Met
een vriend was ik in 2012 op vakantie in Barcelona. Ik vertelde hem
enthousiast over een overtuigingstechniek waarover ik net gelezen
had. Hierbij vraag je de ander wat zijn grootste bezwaar is om niet
op je voorstel in te gaan. Vervolgens verander je je aanbod zo dat
het bezwaar helemaal wegvalt. Deze techniek heet 'Isolate
the Objection'.
Maar misschien had ik hem dit beter niet kunnen vertellen...
"Zullen we naar die hoge berg gaan fietsen?", vraagt Martin terwijl hij naar de Tibidabo wijst. Deze berg torent 500 meter boven Barcelona uit. Ik moet lachen, maar hij vervolgt: "Wat is je grootste bezwaar?". "Dit is toch geen serieus voorstel?”, reageer ik. “We hebben fietsen gehuurd met maar één versnelling en jij wilt zo'n steile berg beklimmen!". Ik ben ervan overtuigd dat hij niets tegen mijn bezwaar kan inbrengen. Maar hij antwoordt: "Laten we anders eerst naar het hogere deel van de stad rijden. Dat is sowieso interessant. En dan merken we onderweg wel of we het redden met één versnelling.". Pats, daar had hij me. Hij had mijn bezwaar begrepen en zijn aanbod aangepast. Uiteindelijk stonden we vijf uur later met onze fietsjes op de hoge berg. Deze techniek werkt dus echt.
"Zullen we naar die hoge berg gaan fietsen?", vraagt Martin terwijl hij naar de Tibidabo wijst. Deze berg torent 500 meter boven Barcelona uit. Ik moet lachen, maar hij vervolgt: "Wat is je grootste bezwaar?". "Dit is toch geen serieus voorstel?”, reageer ik. “We hebben fietsen gehuurd met maar één versnelling en jij wilt zo'n steile berg beklimmen!". Ik ben ervan overtuigd dat hij niets tegen mijn bezwaar kan inbrengen. Maar hij antwoordt: "Laten we anders eerst naar het hogere deel van de stad rijden. Dat is sowieso interessant. En dan merken we onderweg wel of we het redden met één versnelling.". Pats, daar had hij me. Hij had mijn bezwaar begrepen en zijn aanbod aangepast. Uiteindelijk stonden we vijf uur later met onze fietsjes op de hoge berg. Deze techniek werkt dus echt.
Durf
te vragen
De
eerste stap is vragen. Je wilt bijvoorbeeld dolgraag in het
voorprogramma spelen van een bekende band. Zo'n vraag stellen is al
een enorme stap. Veel mensen durven het niet. De angst voor afwijzing
is de meest voorkomende angst onder mensen. Als mensen vervolgens de
gevreesde 'nee' horen, lopen ze snel weg. Maar als ze dit doen, dan
laten ze eigenlijk merken dat ze er zelf
niet in geloven. Afwijzing is een persoonlijkheidstest. Mensen in het
bedrijfsleven schijnen kandidaten soms expres af te wijzen, om te
kijken hoe ze erop reageren. Ze hopen dan eigenlijk te horen: “Nee,
je vergist je echt. Je gaat nu iets heel moois missen.”.
Je kunt iedere afwijzing beschouwen als een test om te kijken of je er echt in gelooft. Vraag wat het bezwaar van de ander is en verander je aanbod zo nodig. Laat je niet te gauw ontmoedigen. Je ziet alleen de successen in de media. Maar het gaat erom hoe zij omgegaan zijn met de talloze afwijzingen. Zie iedere afwijzing als een persoonlijkheidstest en je bent echt niet meer te stoppen.
Je kunt iedere afwijzing beschouwen als een test om te kijken of je er echt in gelooft. Vraag wat het bezwaar van de ander is en verander je aanbod zo nodig. Laat je niet te gauw ontmoedigen. Je ziet alleen de successen in de media. Maar het gaat erom hoe zij omgegaan zijn met de talloze afwijzingen. Zie iedere afwijzing als een persoonlijkheidstest en je bent echt niet meer te stoppen.
Wim
den Herder
WIM
DEN HERDER is gitarist en oprichter van de Guitar Academy, Vocal
Academy en Drum Academy. Hij organiseert lessen, concerten en
workshops van wereldberoemde gitaristen in Amsterdam.
www.wimdenherder.nl
• www.guitaracademy.nl • www.vocalacademy.nl •
www.drumacademy.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten