vrijdag 3 juli 2015

Net niet succesvol


Net niet succesvol

High Five
Laatst fietste ik over de Nieuwmarkt in Amsterdam. Ik zag een jongen lopen met een gitaar op zijn rug. Het was lekker weer, dus ik gaf hem spontaan een high five. Een week later komt er op een jazz sessie in Cafe Nel iemand naar me toe. Hij zei dat ik hem een week eerder een high five gaf. Het was die jongen! Hij had bizar genoeg net daarvoor ook nog een sollicitatie ingestuurd bij de Guitar Academy, dus hij kende mijn gezicht. Het was Diederik Eggenkamp, een jonge gitarist van 21 jaar die al de master jazz doet en een 'high five uitstraling' heeft. Een maand later werd hij docent in vestiging Oud Zuid.

Luchtfoto
We kwamen net terug van vakantie. Mijn moeder liep naar de zijtuin achter de houten schuur. Ze moest er iets bekijken en we liepen met de familie gezellig mee. Ik weet niet meer precies meer wat we daar bekeken, maar ik weet nog wel dat een maand later iemand aan de deur kwam om luchtfoto's aan te bieden en raad eens wie daar alle vier in de tuin staan? Wij vier! We hebben echt nog nooit samen daar in de tuin gestaan! Ik kan me zelfs nog herinneren dat we een klein vliegtuigtje in de lucht zagen vliegen. Bizar!

Dat kan geen toeval zijn
Misschien heb je ook weleens meegemaakt dat je een vriend drie keer op een dag zomaar spontaan tegen het lijf loopt. Maar heb je er ook weleens bij stil gestaan dat het nog vaker gebeurt dat je iemand drie keer op een haar mist? Diegene liep drie keer precies om de hoek! Aangezien er gemiddeld wel vier straatjes 'om de hoek' zijn, gebeurt dit al vier keer zo vaak. We staan eigenlijk nooit stil bij de net-niet successen. Zonde, want net-niet successen zijn eigenlijk veel interessanter.

Michiel Davids
Voor ieder succes is er ook altijd een net-niet versie. Zo moet er ook een net-niet- Miles Davis rondgelopen hebben. Deze man kon fantastisch spelen, hij had werkelijk alle muzikaliteit en techniek in huis maar hij woonde in Urk en hij heette Michiel Davids! Hij zat daar op zijn zoldertje en had niet de mogelijkheden om te spelen met de groten der aarde. Urk had geen 52nd street. Daarvoor moest je in New York zijn waar het allemaal begon in de jaren 40. Hier kwamen Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Art Tatum en natuurlijk de echte Miles Davis samen. Michiel Davids en andere net-niet-successen halen meestal het nieuws niet maar er zijn ook een aantal bekendere voorbeelden.

De vijfde Beatle
Pete Best was de drummer van the Beatles tot hij in 1962 uit de band werd gezet. Dit was vlak voor ze beroemd werden. Daarna probeerden Pete verschillende bands op te richten zonder enig succes. Drie jaar later deed hij een mislukte zelfmoordpoging. Na een hoop frustraties werd hij uiteindelijk ambtenaar.
Ronald Wayne is ook een voorbeeld van net-niet succes. Hij was de derde oprichter van Apple. Maar hij verkocht zijn aandeel in het bedrijf in 1976 voor 800 dollar. Wat denk je dat het nu waard zou zijn? 6 miljard maar liefst!
Laat het een inspiratie te zijn om niet te twijfelen, risico's te nemen en geluk af te dwingen door hard te werken. En anders kun je altijd nog in mijn column terecht komen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten